Upravit stránku

Cesta Sinopu - od Černého moře k ohýbání plechu

Mgr. Petr Mach

V minulém roce zahájil Svaz nový projekt Partnerství. Spočívá v exkluzivních vztazích s vybranými firmami, které se do partnerství rozhodly vstoupit. Součástí projektu je i bližší představení těchto společností. Počínaje tímto číslem tak ve Zpravodaji zahajujeme novou rubriku, a to reportážní poznámky z návštěvy některého z partnerů. Plánem je, aby v každém vydání Zpravodaje byla jedna taková návštěva. Dnes vám premiérově představíme akciovou společnost Sinop z Českých Budějovic.

Pro znalce černomořského pobřeží je Sinop známým letoviskem s bohatou historií. Starověkými Řeky bylo založeno již v sedmém století před naším letopočtem. Pro lidi z chladírenského oboru a tedy pro naše čtenáře je ovšem známější jiný Sinop. A to ten založený v roce 1995, a specializující se zpočátku především na výrobu chladicích výčepních zařízení. Společnost Sinop od té doby ušla dlouhou cestu. Rozrostla se nejen co do velikosti, ale i do počtu nabízených služeb a produktů. Dnes se zaměřuje především na výrobu a dodávku co nejširšího
sortimentu chladicích zařízení. Nabízí výrobky od nejmenšího chladiče na pivo Anta MK 24 až po velké chladicí soustavy pro užití v tak náročném prostředí, jako jsou například ropné plošiny v severních mořích. Přestože samotný výrobní závod dosud zůstává v Českých Budějovicích, rozrostla se firma o dvě obchodní zastoupení. Jedno se nachází v Praze a druhé na Slovensku, v Pezinoku nedaleko Bratislavy. Společnost vždy sázela na  kvalitu a schopnosti plnit požadavky zákazníka. A na vlastní technické a obchodní oddělení. Využívá k tomu špičkové strojní vybavení a technické zázemí. Čtyři pilíře Sinop je firma, která se řídila trhem a poptávkou na něm. Díky tomu byl růst společnosti kontinuální a pozvolný, někteří rádi říkají „zdravý“. V současnosti má Sinop již 220 zaměstnanců a rozšířený záběr služeb a produkce si vyžádal organizační členění. Firma se nyní dělí do čtyř divizí, které se ovšem navzájem podporují a nezřídka doplňují. První divizí je „tradiční“ výroba výčepní a nápojové techniky. Představuje jak klasické pivní výčepy, tak i moderní soda automaty pro všechny příležitosti, vhodné jak do kanceláře, tak do restaurace, dílny, školy nebo stravovacího provozu. V nabídce jsou sodobary se suchým i vodním chlazením. Ročně vyrobí kolem 12 000 těchto jednotek, které z 80 % míří do zahraničí. Vzhledem k rozměrům se jedná o technicky propracované celky zcela vlastní konstrukce. Aby jednotky byly nejen funkční, ale i hezké, zaměstnává Sinop také vlastní designéry. Vzhledem k výhledům celého chladicího odvětví a užití chladiv zvláště i u těchto jednotek přes malý objem chladiva uvažují do budoucna místo standardní R134 s náhradou přírodními  chladivy. Kromě environmentálních přínosů by jejich výhodou měl být i úspornější provoz, tedy nižší energetická náročnost. Samotná výroba probíhá na dvou výrobních linkách osazených automatickými plniči chladiva, každá z linek končí testovací stolicí, kterou musí projít každý výrobek. Druhým a nejvýznamnějším pilířem firmy je divize průmyslového chlazení. Filozofií firmy je, že vše se odvíjí od požadavků zákazníků, tedy od chladiva přes volby  kompresorů a řídících prvků až k ventilům a dalším komponentům. Protože výroba běží především „na míru“, jsou mnohé jednotky těžko napodobitelnými unikáty. K tomu je ovšem samozřejmě disponovat výborně zvládnutou logistikou, Sinopu v tom pomáhá vlastní velkoobchod. Aby společnost dokázala plnit požadavky zákazníků orientujících se často podle nejnovějších trendů, investuje nemalé částky do vzdělávání svých techniků a  konstruktérů, které na odborná školení a semináře vysílá často i do zahraničí. Slovy ředitele divize velkoobchodu chlazení Miroslava Šulce, „svět nám řekne, co chce, a my to musíme dokázat“. Právě oboru průmyslového chlazení se legislativní úpravy užití syntetických chladiv dotýkají nejvíce. Přirozeně na to reagují i zákazníci. Zcela v duchu firemní filozofie již Sinop expedoval některé celky plněné přírodním chladivem CO2, a to i českým odběratelům. Již zmíněný velkoobchod je třetí divizí Sinopu. V sortimentu je vše, co „chlaďaři“ mohou potřebovat. Doslova v něm tak lze nalézt cokoli od měděné trubky přes klimatizační jednotku až po dveře k chladicímu boxu. Cílem jako obvykle je uspokojit všechny potřeby zákazníků. Aby mohl být sortiment stále obměňovaný a doplňovaný novými druhy zboží, je potřeba mít dobře zvládnutou logistiku. Podle představitelů firmy si právě na tom dali záležet a dobré výsledky jim dávají za pravdu. Poslední organizační jednotkou je divize, která přibyla teprve v průběhu času, jak firma rostla a začala rozšiřovat své výrobní prostředky. Z ekonomických důvodů začala jejich  kapacity nabízet i jiným zájemcům, čímž vznikla divize strojní výroby. K dispozici má kompletní obráběcí centrum  skládající se z ohraňovacích a vystřihovacích CNC strojů, 2D vyřezávacích laserových strojů, 3D robotických svařovacích automatů, to vše doplněné o vlastní lakovnu. Jak říká ředitel Miroslav Šulc, každý stroj se musí uživit a být tedy pokud možno optimálně vytížen. „Je tu silná konkurence. Snažíme se sehnat práci pro lidi, je za tím práce nejen nás, ale i obchodníků a hlavně je třeba tomu jít naproti, nestačí čekat na telefon.“ Radosti i starosti Ředitele Miroslava Šulce jsme se na závěr návštěvy zeptali, co zajímá asi každého. Jak se daří Sinopu získávat nové zakázky doma nebo v zahraničí? „Pomáhá nám v tom i účast na zahraničních oborových výstavách v Evropě. Určitě bychom se jich neúčastnili, kdybychom tak nezískávali nové kontakty a odběratele“, odpověděl. A zároveň upozornil na problém, který se týká také stále více výrobců nejen chladírenské techniky: „Pomáhají nám v tom také certifikace, které splňují všechny naše výrobky. Bohužel musíme konkurovat výrobkům bez těchto certifikátů, což je cenově velmi těžké, protože jsou s nimi spojené nemalé náklady. Certifikáty nás stojí nejen hodně peněz, ale také času a energie. Sice otvírají dveře k velkým zákazníkům, ale zároveň ztěžují konkurenceschopnost. Nemluvě pak o výrobcích, které se vydávají za certifikované, ačkoli tomu tak vůbec není.“ Kdo se pokoušel získat certifikát CE, je mu jasné, o čem je řeč. Přesto by v Sinopu neměnili. Dobře vědí, že zákazník je na prvním místě.

Na tomto webu si načepujete cookies dle vaší chuti

Na tomto webu pro vás chceme čepovat ta nejlepší řešení ze světa výčepních zařízení, průmyslových chlazení, klimatizací a tepelných čerpadel. A k tomu využíváme soubory cookies. Ty nám pomáhají v tom, abychom z naší nabídky nic nevypustili a nic nám tu nezamrzlo. Aby byl náš web stále svěží a probublávalo na něm jenom to, co vás skutečně zajímá, je třeba povolit volitelné cookies. Kliknutím na tlačítko si je můžete pohodlně natočit. Pustit se do čepování.

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Pustit se do čepování.