Upravit stránku

Cesta Sinopu - od Černého moře k ohýbání plechu

Mgr. Petr Mach

V minulém roce zahájil Svaz nový projekt Partnerství. Spočívá v exkluzivních vztazích s vybranými firmami, které se do partnerství rozhodly vstoupit. Součástí projektu je i bližší představení těchto společností. Počínaje tímto číslem tak ve Zpravodaji zahajujeme novou rubriku, a to reportážní poznámky z návštěvy některého z partnerů. Plánem je, aby v každém vydání Zpravodaje byla jedna taková návštěva. Dnes vám premiérově představíme akciovou společnost Sinop z Českých Budějovic.

Pro znalce černomořského pobřeží je Sinop známým letoviskem s bohatou historií. Starověkými Řeky bylo založeno již v sedmém století před naším letopočtem. Pro lidi z chladírenského oboru a tedy pro naše čtenáře je ovšem známější jiný Sinop. A to ten založený v roce 1995, a specializující se zpočátku především na výrobu chladicích výčepních zařízení. Společnost Sinop od té doby ušla dlouhou cestu. Rozrostla se nejen co do velikosti, ale i do počtu nabízených služeb a produktů. Dnes se zaměřuje především na výrobu a dodávku co nejširšího
sortimentu chladicích zařízení. Nabízí výrobky od nejmenšího chladiče na pivo Anta MK 24 až po velké chladicí soustavy pro užití v tak náročném prostředí, jako jsou například ropné plošiny v severních mořích. Přestože samotný výrobní závod dosud zůstává v Českých Budějovicích, rozrostla se firma o dvě obchodní zastoupení. Jedno se nachází v Praze a druhé na Slovensku, v Pezinoku nedaleko Bratislavy. Společnost vždy sázela na  kvalitu a schopnosti plnit požadavky zákazníka. A na vlastní technické a obchodní oddělení. Využívá k tomu špičkové strojní vybavení a technické zázemí. Čtyři pilíře Sinop je firma, která se řídila trhem a poptávkou na něm. Díky tomu byl růst společnosti kontinuální a pozvolný, někteří rádi říkají „zdravý“. V současnosti má Sinop již 220 zaměstnanců a rozšířený záběr služeb a produkce si vyžádal organizační členění. Firma se nyní dělí do čtyř divizí, které se ovšem navzájem podporují a nezřídka doplňují. První divizí je „tradiční“ výroba výčepní a nápojové techniky. Představuje jak klasické pivní výčepy, tak i moderní soda automaty pro všechny příležitosti, vhodné jak do kanceláře, tak do restaurace, dílny, školy nebo stravovacího provozu. V nabídce jsou sodobary se suchým i vodním chlazením. Ročně vyrobí kolem 12 000 těchto jednotek, které z 80 % míří do zahraničí. Vzhledem k rozměrům se jedná o technicky propracované celky zcela vlastní konstrukce. Aby jednotky byly nejen funkční, ale i hezké, zaměstnává Sinop také vlastní designéry. Vzhledem k výhledům celého chladicího odvětví a užití chladiv zvláště i u těchto jednotek přes malý objem chladiva uvažují do budoucna místo standardní R134 s náhradou přírodními  chladivy. Kromě environmentálních přínosů by jejich výhodou měl být i úspornější provoz, tedy nižší energetická náročnost. Samotná výroba probíhá na dvou výrobních linkách osazených automatickými plniči chladiva, každá z linek končí testovací stolicí, kterou musí projít každý výrobek. Druhým a nejvýznamnějším pilířem firmy je divize průmyslového chlazení. Filozofií firmy je, že vše se odvíjí od požadavků zákazníků, tedy od chladiva přes volby  kompresorů a řídících prvků až k ventilům a dalším komponentům. Protože výroba běží především „na míru“, jsou mnohé jednotky těžko napodobitelnými unikáty. K tomu je ovšem samozřejmě disponovat výborně zvládnutou logistikou, Sinopu v tom pomáhá vlastní velkoobchod. Aby společnost dokázala plnit požadavky zákazníků orientujících se často podle nejnovějších trendů, investuje nemalé částky do vzdělávání svých techniků a  konstruktérů, které na odborná školení a semináře vysílá často i do zahraničí. Slovy ředitele divize velkoobchodu chlazení Miroslava Šulce, „svět nám řekne, co chce, a my to musíme dokázat“. Právě oboru průmyslového chlazení se legislativní úpravy užití syntetických chladiv dotýkají nejvíce. Přirozeně na to reagují i zákazníci. Zcela v duchu firemní filozofie již Sinop expedoval některé celky plněné přírodním chladivem CO2, a to i českým odběratelům. Již zmíněný velkoobchod je třetí divizí Sinopu. V sortimentu je vše, co „chlaďaři“ mohou potřebovat. Doslova v něm tak lze nalézt cokoli od měděné trubky přes klimatizační jednotku až po dveře k chladicímu boxu. Cílem jako obvykle je uspokojit všechny potřeby zákazníků. Aby mohl být sortiment stále obměňovaný a doplňovaný novými druhy zboží, je potřeba mít dobře zvládnutou logistiku. Podle představitelů firmy si právě na tom dali záležet a dobré výsledky jim dávají za pravdu. Poslední organizační jednotkou je divize, která přibyla teprve v průběhu času, jak firma rostla a začala rozšiřovat své výrobní prostředky. Z ekonomických důvodů začala jejich  kapacity nabízet i jiným zájemcům, čímž vznikla divize strojní výroby. K dispozici má kompletní obráběcí centrum  skládající se z ohraňovacích a vystřihovacích CNC strojů, 2D vyřezávacích laserových strojů, 3D robotických svařovacích automatů, to vše doplněné o vlastní lakovnu. Jak říká ředitel Miroslav Šulc, každý stroj se musí uživit a být tedy pokud možno optimálně vytížen. „Je tu silná konkurence. Snažíme se sehnat práci pro lidi, je za tím práce nejen nás, ale i obchodníků a hlavně je třeba tomu jít naproti, nestačí čekat na telefon.“ Radosti i starosti Ředitele Miroslava Šulce jsme se na závěr návštěvy zeptali, co zajímá asi každého. Jak se daří Sinopu získávat nové zakázky doma nebo v zahraničí? „Pomáhá nám v tom i účast na zahraničních oborových výstavách v Evropě. Určitě bychom se jich neúčastnili, kdybychom tak nezískávali nové kontakty a odběratele“, odpověděl. A zároveň upozornil na problém, který se týká také stále více výrobců nejen chladírenské techniky: „Pomáhají nám v tom také certifikace, které splňují všechny naše výrobky. Bohužel musíme konkurovat výrobkům bez těchto certifikátů, což je cenově velmi těžké, protože jsou s nimi spojené nemalé náklady. Certifikáty nás stojí nejen hodně peněz, ale také času a energie. Sice otvírají dveře k velkým zákazníkům, ale zároveň ztěžují konkurenceschopnost. Nemluvě pak o výrobcích, které se vydávají za certifikované, ačkoli tomu tak vůbec není.“ Kdo se pokoušel získat certifikát CE, je mu jasné, o čem je řeč. Přesto by v Sinopu neměnili. Dobře vědí, že zákazník je na prvním místě.